نتیجه و ویدیو خلاصه بازی پاری سن ژرمن و لی‌هاوره| پسران انریکه نمی‌بازند نتیجه و ویدیو خلاصه بازی چلسی و استون‌ویلا| پوچتینو همچنان در برزخ پرسپولیس به مشهد منتقل می شود؟ نقره فرنگی کار مشهدی در جام تختی زوج حسینی- خداداد در کادرفنی خوشه طلایی پخش زنده بازی النصر و الخلیج در لیگ عربستان (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) + تماشای آنلاین درگیری محمد صلاح با کلوپ | ماجرای اختلاف در لیورپول چه بود؟ + فیلم بیرانوند بازی با سپاهان را هم از دست می‌دهد؟ محمد طاهری: ایران از تایلند سرتر است| میزبان ۱۰ هزار تماشاگر دارد نتیجه و ویدیو خلاصه بازی لیورپول و وستهم در لیگ برتر انگلیس | تداوم ناکامی‌های کلوپ انتقاد درخشان از اوسمار| چنین باختی را به خاطر ندارم تاریخ و ساعت بازی تیم ملی فوتسال ایران و تایلند در فینال جام ملت‌های آسیا | گام آخر راهیابی فصیحی به لیگ الماس پیشنهاد ۸۰ میلیاردی استقلال به یاسین سلمانی! مدال طلای تیراندازی جهان بر گردن یک مشهدی + ویدئو با مقصران حادثه استخر هاشمی‌نژاد برخورد می‌کنیم مهدی قایدی به استقلال برنمی‌گردد| حضور در اروپا صحت ندارد پرسپولیس ناراضی از سازمان لیگ تردید پرسپولیسی‌ها برای جذب قلی‌زاده استقلالی سابق پرسپولیسی نمی‌شود
سرخط خبرها

معمای غیبت پرسش‌برانگیز دختران هندبالیست ایران!

  • کد خبر: ۱۱۲۸۰۶
  • ۲۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۳
معمای غیبت پرسش‌برانگیز دختران هندبالیست ایران!
تیم هندبال بانوان با رتبه نخست کشور‌های مسلمان، در رقابت‌های کشور‌های اسلامی حضور ندارد.

مژده رنگیان | شهرآرانیوز؛ تیم هندبال زنان ایران از نظر رنکینگ جهانی بالاتر از سایر کشور‌های حاضر در مسابقات کشور‌های اسلامی است، اما کمیته برگزاری بازی‌های کشور‌های اسلامی در حالی اسامی کشور‌های حاضر در بازی‌ها را اعلام کرد که تیم‌ملی هندبال بانوان جواز حضور در این مسابقات را کسب نکرد. با وجود بی‌اطلاعی و استدلال‌های اشتباه مدیران مربوط، مدیرفنی سابق تیم‌ملی بانوان تا حدود پاسخی منطقی به این غیبت داد.

پس از کسب سهمیه جهانی از سوی تیم‌ملی هندبال زنان، کمیته ملی المپیک وعده داد که تیم‌ملی هندبال ایران همراه دو تیم والیبال و بسکتبال سه‌به‌سه جزو تیم‌های اعزامی در بخش بانوان به بازی‌های کشور‌های اسلامی خواهد بود، ولی درنهایت با اعلام سرپرست کاروان ایران در بازی‌های هم‌بستگی اسلامی، تیم هندبال از فهرست تیم‌های اعزامی به این بازی‌ها کنار گذاشته شد.

افغانستان، الجزایر، آذربایجان، بنگلادش، کامرون، سنگال، ترکیه و ازبکستان هشت تیم حاضر در پنجمین دوره بازی‌های کشور‌های اسلامی هستند که باید با هم به رقابت بپردازند. کشور‌هایی که برخی از آن‌ها حتی در مسابقات آسیایی هم شرکت نکردند، چه برسد به اینکه در جهان دارای رنکینگ باشند. در میان تیم‌های اعلام‌شده، تنها تیم حاضر در رقابت‌های جهانی تیم‌ملی کامرون بود که تیم ایران هم در رقابت‌های جهانی نتیجه را به این تیم واگذار کرد. هندبال زنان ایران در مسابقات قهرمانی آسیا ۲۰۲۰ اردن بالاتر از ازبکستان و در رده چهارم ایستاد و با این نتیجه جواز حضور در مسابقات قهرمانی جهان را کسب کرد. ملی‌پوشان ایران در مرحله پریزیدنت کاپ مسابقات قهرمانی جهان اسپانیا در رده ۳۱ ایستادند.

چون رتبه پایینی داریم!

اصغر رحیمی، سرپرست کاروان ایران در بازی‌های هم‌بستگی کشور‌های اسلامی، توضیحاتی عجیب در این مدت درباره غیبت هندبالیست‌ها می‌دهد که با شواهد مغایرت دارد. او می‌گوید: تیم‌ملی هندبال بانوان به‌دلیل نداشتن شرایط لازم به این رقابت‌ها اعزام نمی‌شود. فکر می‌کنم بار‌ها توضیح داده‌ام. درباره رشته‌های تیمی فقط هشت کشور اول رنکینگ هر رشته در جهان می‌توانند در بازی‌های هم‌بستگی کشور‌های اسلامی شرکت کنند. البته رنک جهان که می‌گویم یعنی فقط هشت کشور مسلمان که درباره والیبال، هندبال و فوتبال فقط هفت کشور اول حساب می‌شوند، چون تیم میزبان هم سهمیه دارد.

رحیمی تصریح کرد: والیبال زنان ایران در رنک بالا بود و احتمالا بین ۱۰کشور اول بودیم که با انصراف قزاقستان جایگزین شدیم. والیبال لب مرزی بود، اما فکر می‌کنم هندبال زنان پایین‌تر از رنک پانزده باشد. بعید است که پنج تا شش کشور کناره‌گیری کنند و سهمیه به آن‌ها برسد.

رنک یک کشور‌های مسلمان هستیم!

اما علیرضا پاکدل، رئیس فدراسیون هندبال، در واکنش به دلایل مطرح‌شده این‌گونه به برنا توضیح می‌دهد: طبق گفته مسئولان ستاد بازی‌های کشور‌های اسلامی، تیم‌ملی زنان می‌توانست شرکت کند. شور و نشاطی در بین بازیکنان ایجاد شد. در کشور‌های مسلمان رنک یک هستیم. ما درحال تدارکات بودیم که اعلام کردند اعزام نمی‌شویم. به ما اعلام شد که ایران بین هشت کشور نیست، البته نمی‌دانم مترومعیار آن‌ها چیست؟ در فدراسیون جهانی ما ۳۱ شدیم و در سایت فدراسیون جهانی رنکینگی وجود ندارد. مترومعیار ستاد قونیه چه چیزی است، برای ما مشخص نیست و کمیته ملی المپیک می‌گوید ایران بین هشت کشور نیست. همان‌طور که نمی‌دانیم چطور هندبال مردان در میان هشت تیم است، نمی‌دانم چرا هندبال زنان نیست.

پاسخ به یک غیبت عجیب

جالب‌ترین موضوع داستان رنکینگ تیم‌ها این است که تیم‌ملی افغانستان و آذربایجان حتی در سیزده رنکینگ اول آسیا هم حضور ندارند، چه برسد به هشت تیم برتر اسلامی جهان که جای بحث دارد. حال این سؤال مطرح می‌شود که آیا تیم‌ملی هندبال بانوان که به‌عنوان رشته تیمی توپی مسلمان برای اولین‌بار در مسابقات جهانی با پوشش کامل ظاهر شدند، جایی در آسیا و جهان ندارند؟ معیار کمیته برگزاری مسابقات بازی‌های کشور‌های اسلامی چیست؟ عزت‌ا... رزمگر، مدیر فنی پیشین تیم‌ملی هندبال زنان، گره این معما را تاحدودی باز کرد و علت آن را غیبت هندبال ایران در چهار دوره قبل این مسابقات بیان کرد.
او به ایسنا گفت: به‌جز ازبکستان و کامرون هیچ‌کدام از این تیم‌ها در میان ۳۲تیم برتر جهان و بالاتر از ایران نیستند. بیشتر این تیم‌ها در جهانی و آسیایی جایگاهی ندارند، اما علت غیبت ایران جایگاه پایین‌تر نیست، بلکه سبقه حضور است.

او خاطرنشان کرد: عنوان این رویداد هم‌بستگی کشور‌های اسلامی است و به اینکه چند درصد جمعیت هر کشور مسلمان هستند، کاری ندارد؛ بنابراین خیلی از کشور‌ها می‌توانند در آن شرکت کنند. بیشتر این کشور‌ها چندین دوره در این مسابقات شرکت کرده‌اند، ولی ایران در هیچ دوره‌ای در این مسابقات شرکت نداشته است. آن‌ها هشت تیم برتر کشور‌های هم‌بستگی را انتخاب کرده‌اند، یعنی این فهرست هشت تیم برتر مسابقات کشور‌های اسلامی است، نه هشت تیم برتر جهان.

رزمگر در ادامه گفت: بنابراین این دعوت‌ها به توانایی تیم‌ها بستگی ندارد، بلکه دعوت از کشور‌هایی است که قبلا در این مسابقات حضور داشته‌اند. هندبال ایران در هیچ دوره‌ای نبوده است، پس جایگاهی هم ندارد. البته باتوجه‌به مکاتبات فدراسیون و کمیته ملی المپیک قرار شده است اگر هر کدام از این تیم‌ها انصراف دادند، سهمیه آن به ایران داده شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->